Testverslag smart #1 Premium

Test report

-
Testverslag Drivolution smart #1 Premium front view

De smart #1 hebben we al kunnen testen in de BRABUS-versie. Dit is eveneens de meest performante versie van de smart #1. Vandaag is het de beurt aan de Premium-versie. Op technisch vlak is er weinig verschil tussen beide versies: zij gebruiken hetzelfde elektrisch platform met name het Geely SA2-platform en hetzelfde batterijpakket van 66 kWh (waarvan 62 kWh bruikbaar is). De BRABUS-versie beschikt echter over AWD terwijl de andere versies het moeten stellen met enkel achterwielaandrijving (RWD). Minder krachtig dan de BRABUS-versie (200 kW i.p.v. 315 kW voor de BRABUS-versie). 

Laten we even kijken wat deze smart #1 Premium voor ons in petto heeft. 

 

Algemeen

  • SUV
  • Aantal zitplaatsen 5
  • Rijklaar gewicht 1.875 kg
  • Prijs testvoertuig vanaf 43.995,- euro
  • Trekhaak mogelijk ja (ongeremd 750 kg - geremd 1.600kg)

Aandrijflijn

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • Lithium-ion battery
  • 66,0 kWh Battery capaciteit (62 kWh bruikbaar)
  • Vermogen 200 kW (272 pk)
  • 343 Nm koppel
  • RWD (achterwielaandrijving)
  • Warmtepomp standaard

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • Gecombineerd verbruik 16,7 kWh/100 km
  • Gecombineerd rijbereik 440 km
  • Rijbereik stad 597 km

Laadinformatie

  • Interne boordlader 22 kW
  • Laadvermogen AC 22 kW
  • Laadvermogen DC 150 kW maximaal
  • Laadpoort links achteraan
  • AC : 1 laadbeurt
  • DC : 1 laadbeurt

Testparcours (103,9 km)

  • Buiten stad (42,5 km) 16,3 kWh/100 km
  • Autosnelweg (40,3 km) 19,1 kWh/100 km
  • Stad (21,1 km) 13,7 kWh/100 km
  • Gecombineerd 16,4 kWh/100 km

Verbruiksresultaten (672 km)

  • Buiten stad 19,0 kWh/10 km
  • Autosnelweg 17,7 kWh/100 km
  • Stad 13,7 kWh/100 km
  • Mix 19,1 kWh/100 km
  • Gecombineerd 17,9 kWh/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

672 Testkilometers

Aandrijflijn

SAE2-platform (Sustainable Experience Architecture)

Het is een modulair elektrisch voertuigplatform ontwikkeld door Geely Holding. Het is de bedoeling dat het platform wordt ingezet voor de merken in het portfolio van Geely Holding, samen met de Smart joint venture met Daimler AG. Ook de recent voorgestelde Volvo EX30 en ZEEKR zullen dit platform gebruiken.

Accucapaciteit en vermogen

Alle versies van de smart #1 beschikken over slechts één batterijpakket van 66 kWh waarvan 62 kWh bruikbaar is. Dus geen keuzemogelijkheden op dit gebied. Bovendien beschikken alle smart #1's over achterwielaandrijving met uitzondering van de BRABUS-versie die vierwielaangedreven is. 

Rijmodi - de klassiekers

Bij de keuze van de Sport-rijmodus krijg je geen specifiek geluid zoals bij de BRABUS-versie. Dit maakt de BRABUS-versie een stukje specialer.

Remenergierecuperatie - standaard/sterk of kiezen voor OPD (One-pedal-driving)

De mate van hoe je regeneert hangt af van de stand van het stroompedaal. Uitrollen/coasten is geen optie.

Verbruik

De resultaten - algemeen

We hebben in totaal 672 kilometers doorgebracht aan boord van de smart #1 Premium en dit verdeelt over 12 geregistreerde ritten. In tegenstelling tot de testweek met smart #1 BRABUS waren de weersomstandigheden wat minder gunstig. De gemiddelde temperatuur bedroeg slechts 2 °C. Dit zal zijn invloed hebben op de testresultaten. De boordcomputer noteert een gemiddeld verbruik noteren van 17,9 kWh/100 km. Hou je rekening met de beschikbare batterijcapaciteit van 62 kWh dan zou je aan dit verbruik 346* km ver komen.

De resultaten - per wegtype

  • Het merendeel van de ritten zijn afgelegd op autosnelweg (9 van de 16): het levert een gemiddeld verbruik op van 17,7 kWh/100 km. Goed voor een rijbereik van 350 km*.
  • Buiten de stad, op secundaire wegen, hebben we 5 ritten gedaan. De smart #1 Premium noteert een gemiddeld verbruik van 19,0 kWh/100 km. Kan je dit verbruik aanhouden dan kan je 326 km* afleggen.
  • Slechts eenmaal hebben we het stadsverkeer opgezocht: hier stranden we op een verbruik van 13,7 kWh/100 km. In termen van rijbereik betekent dit 453 km*. Dit is meteen ook het best behaalde resultaat.
  • De gemixte rit (autosnelweg - buiten stad) levert een gemiddeld vebruik op van 19,1 kWh/100 km wat zou resulteren in een rijbereik van 325 km*.

De resultaten - per rijmodus

De Eco-rijmodus blijft de favoriete rijmodus. Dit heeft natuurlijk alles te maken met het DNA van DrivOlution.

  • 10 van de 16 ritten hebben we gekozen voor de Eco-rijmodus. Het levert een gecombineerd verbruik op van 17,4 kWh/100 km.
  • de Comfort-rijmodus (2 van de 16 ritten) levert een verbruik op van 19,6 kWh/100 km
  • De Sport-rijmodus levert respectievelijk een verbruik op van 14,9 kWh/100 km. Het gaat hierbij over een korte rit van amper 6 km. Dus niet echt representatief.

*Het opgegeven rijbereik is een theoretische berekening op basis van de bruikbare accucapaciteit. Dit is steeds een momentopname. Allerhande factoren zoals weersomstandigheden, gebruik klimaatregeling, topografie, verkeersdrukte en je eigen rijstijl kunnen dit beïnvloeden. 

Testparcours

Verbruiksresultaten

Wat doet de smart #1 Premium op ons testparcours? Na 103,9 km noteren we een gemiddeld verbruik van 16,4 kWh/100 km. Met een bruikbare accucapaciteit van 62 kWh kom je aan dit verbruik 378 km ver.

Bekijken we de resultaten over de verschillende onderdelen van het testparcours:

  • de rit buiten stad (42,5 km) levert een verbruik op van 16,3 kWh/100 km. Daarmee kom je 403 km* ver op een laadbeurt;
  • de rit op autosnelweg (40,3 km) is goed voor een verbruik van 19,1 kWh/100 km en een rijbereik van 325 km*.
  • de stadsrit eindigt met een verbruik van 13,7 kWh/100 km. Kan je dit vebruik aanhouden dan kom je 453 km* ver.

Evolutie rijbereik

Het rijbereik fluctueert in functie van het verbruik. We starten met een rijbereik van 263 km en SoC van 60%. Na de rit buiten stad is het rijbereik gedaald naar 214 km (SoC van 60% naar 49%). De rit op autosnelweg daalt van 214 km naar 159 km (SoC van 49% naar 36%). Na de stadsrit is het bereik gedaald van 159 km naar 138 km (SoC van 36% naar 31%). In totaal hebben we 125 km aan rijbereik verloren op het testparcours.

*Het opgegeven rijbereik is een theoretische berekening op basis van de bruikbare accucapaciteit. Dit is steeds een momentopname. Allerhande factoren zoals weersomstandigheden, gebruik klimaatregeling, topografie, verkeersdrukte en je eigen rijstijl kunnen dit beïnvloeden. 
We streven ernaar zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt 110 km/u. Energieverbruikers (zoals airco) worden uitgeschakeld indien de weersomstandighedden dit toelaten. Bovendien kiezen we voor de meest efficiënte rijmodus (Eco).

Laden en rijbereik

Laadinformatie

De smart #1 Premium beschikt over een interne boordlader van 22 kW. Enkel de smart #1 Pro+ beschikt over een boordlader van 7,4 kW. Het maximale snellaadvermogen is 150 kW. De laadpoort bevindt zich links achteraan. Persoonlijk prefereer ik de rechterkant (is veiliger). Smart #1 heeft als advies om te laden tot 90% bij de dagelijkse modus en tot 100% voor de verre modus. Dit om de conditie van de batterij optimaal te houden.

Laadbeurten

We hebben de smart #1 Premium tweemaal aan de laadpaal gehangen. Eenmaal AC en eenmaal DC. In onderstaande grafiek vindt je de details van de laadbeurten. 

Rijbereik

Het maximaal geladen rijbereik is 437 km en dit bij een SoC van 100%.

Voorverwarming batterij 

Bij de smart #1 Premium kan je via de navigatie het adres ingeven waar je gaat laden. Op deze manier wordt de batterij op de ideale temperatuur gebracht om te laden. Voordeel is dat het laden hierdoor versnelt.

Informatie laadproces - voor de bestuurder

Het is een meerwaarde wanneer je het laadproces van naderbij kan volgen. Via het instrumentpaneel en het touchscreen krijg je informatie omtrent de resterende laadduur, de laadsnelheid (in km/u), de spanning.

Het is duidelijk dat de laadduur afhankelijk is van de SoC (State of Charge) bij de start van het laden, de buitentemperatuur en de temperatuur van de batterij. 

Rijden en comfort

Rijden - prima voor alledaags gebruik

Tijdens de testweek streven we voornamelijk naar een efficiënte rijstijl en ligt de nadruk minder op sportiviteit. Toch voldoet deze smart #1 Premium volkomen aan de verwachtingen.

9,2-inch full-HD digitaal instrumentenpaneel 

Het is al dikwijls aangehaald en we treffen het ook aan in de smart #1: de tijd van het "dashboard" dat rondom de bestuurder is gebouwd verdwijnt meer en meer. In de plaats krijgen we een instrumentenpanneeltje voor de bestuurder die de noodzakelijke informatie bevat zoals gekozen rijmodus, het rijbereik, de SoC van de batterij. Het blijft gewoon worden. Het instrumentenpaneel in de smart #1 is wel mooi ingebouwd en het is duidelijk afleesbaar.

12,8” full-HD centraal touchscreen met 1920 x 1080 pixels

Voor de rest van de functies zoals klimaatregeling, radio, navigatie moet je beroep doen op het centrale touchscreen. Ook dit vraagt de nodige gewenning om alles terug te vinden. Het instellen van de spiegels gebeurt eveneens via het touchscreen. 

10-inch head-up display (HUD)

De HUD is duidelijk afleesbaar. Het verhoogt de veiligheid aangezien je alle belangrijke informatie in je gezichtsveld hebt. 

ECARX - AI-hulp met vos-avatar, met meer dan 60 animaties

Maak kennis met de "vos-avatar". ECARX transformeert voertuigen in naadloos geïntegreerde informatie-,communicatie- en vervoersoplossingen. ECARX geeft de interactie tussen mens en auto vorm door de kerntechnologie van slimme mobiliteit in hoog tempo te verbeteren. Samen met smart en op basis van het designconcept van Mercedes-Benz heeft ECARX een soepele, efficiënte en plezierige gebruikerservaring ontwikkeld die uitdrukking geeft aan het merk smart, op een systeem dat wereldwijde apps en content kan draaien;

Ruimte binnenin - prima

Ook hier laat de smart #1 je niet in de kou staan tenminste als je rekening houdt met de afmetingen van deze SUV. De achterbank is horizontaal verstelbaar in een 60/40-verdeling, doorgeefluik voor lange bagagestukken (zoals ski’s) standaard in het midden van de achterbank.

Afwerking - niveau Mercedes

De afwerking binnenin is van hoogstaande kwaliteit en hier voel je duidelijk de invloed van Mercedes-Benz. In de Premium-versie ontbreken de specifieke BRABUS-designelementen. Doch het geheel mag er best zijn.

Zicht rondom - voorbeeldig

We vallen wellicht in herhaling doch het zicht rondom in de smart #1 is fantastisch. Je hebt weinig last van blinde hoeken, bijvoorbeeld bij het rechts afslaan. 

ADAS

De smart #1 Premium beschikt net als de andere versies over de meest recente en intelligente hulpsystemen. Hieronder een beknopt overzicht: adaptieve cruise control met stop & go-functie, rijbaan assistent, dodehoekdetectie, verkeersbordherkenning, snelweg assistent met rijbaan- en filehulp, automatisch inparkeren, parkeersensoren, adaptief grootlicht, 360-graden camera.

De meeste systemen werken naar behoren. Sommigen zijn echter iets te gevoelig ingesteld en dit is soms wat storend. Waakzaam blijven is de boodschap! Het gaat immers om rijhulpsystemen.

Simulatie rijbereik (km) op basis van ritverbruik (kWh/100 km) en type weg

De simulatie van het rijbereik is een theoretische indicatie van wat mogelijk is op het gebied van rijbereik en dit op basis van het gerealiseerde ritverbruik (kWh/100 km) en de bruikbare accucapaciteit (kWh). Het spreekt voor zich dat dit steeds een momentopname is. Veel factoren kunnen het verbruik en het bijhorend rijbereik beïnvloeden. We beklemtonen eveneens de gemiddelde buitentemparatuur tijdens de testweek: amper 2°C. Dit is geen pluspunt voor een elektrisch voertuig. 

Vergelijk WLTP/DrivOlution

Het is duidelijk dat het testen van een wagen in de winter niet de meest gunstige testresultaten oplevert. We scoren hoger dan de WLTP-cijfers op het gebied van verbruik en lager wat het elektrsich rijbereik betreft. En dit is meer dan normaal als je rekening houdt met de condities die gebruikt worden bij het bepalen van de WLTP-cijfers. Geen 25 °C en geen optimale wegomstandigheden.

Vergelijk resultaten testparcours smart #1 Premium versus smart #1 BRABUS

De bereikte verbruiksresultaten op het testparcours van de smart #1 Premium en de smart #1 BRABUS liggen vrij dicht bij elkaar en dit ondanks de temperatuursverschillen omwille van de testperiode. Dit bewijst nogmaals dat de rijstijl een belangrijke rol speelt. 

Testverslag Drivolution smart #1 Premium rear view

De nieuwe smart #1 kan je nog moeilijk vergelijken met de eerste smart. Hij is immers uitgegroeid tot een performante SUV en maakt zijn intrede op de elektrische markt. Top is dat ook de kleinere "SUV's" hun weg vinden naar elektrificatie. Klein in gestalte doch groots in prestaties en afwerking. 

De geteste versie is minder performant dan de eerder geteste BRABUS-versie. Dit zou je uiteindelijk moeten zien in de bereikte resultaten voornamelijk op het gebeid van verbruik en rijbereik. Helaas beïnvloeden andere factoren de resultaten zoals het tijdstip wanneer de test wordt uitgevoerd. Lente, zomer, herfts en winter zijn niet hetzelfde. 

We kunnen gerust stellen dat deze smart #1 Premium perfect voldoet aan de verwachtingen. Toch heeft de BRABUS-uitvoering net dat tikkeltje meer. 

Meer informatie over de smart #1 Premium evenals de andere modellen vind je hier De nieuwe smart #1: Creëer een betere morgen | smart BE
Met dank aan smart Belgium 
voor het ter beschikking stellen van het testvoertuig.
Foto's: Newsroom smart
Publicatie van dit cijfermateriaal mag enkel met uitdrukkelijke goedkeuring van DrivOlution.