Testverslag BMW i5 eDrive40 Berline

Test report

-
Testverslag DrivOlution BMW i5 eDrive40 general view

We maken kennis met ondertussen reeds de achtste generatie van de populaire 5-reeks van BMW. Vooral wetenswaardig is dat deze nieuwe 5-reeks ook beschikbaar is in een volledig elektrische versie met name de i5. Bovendien komt er naast de Berline ook een Tourer uit. 

Ons testmodel is de i5 eDrive40 Berline. Deze is achterwielaangedreven. Kies je voor de i5 xDrive40 Berline dan beschik je over vierwielaandrijving. Daarnaast is er eveneens een krachtiger versie beschikbaar met name de i5 M60 xDrive. 

Tijdens onze test ligt de focus zoals steeds op verbruik en rijbereik.

Algemeen

  • Berline
  • Aantal zitplaatsen 5
  • Rijklaar gewicht 2.172 kg
  • Prijs testvoertuig 77.360,- euro
  • Trekhaak mogelijk ja (ongeremd 750 kg - geremd 1.000 kg)
  • Afmetingen (L x B x H) (mm) 4961 x 1862 x 1536

Aandrijflijn

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • Lithium-ion batterij
  • 83,9 kWh batterijcapaciteit (81,2 kWh bruikbaar)
  • Vermogen 230 kW (313 pk)
  • RWD (achterwielaandrijving)
  • 550 Nm koppel
  • Specifiek EV-platform neen (BMW CLAR)

Verbruik/rijbereik (WLTP) (CoC)

  • Gecombineerd verbruik 15,2 kWh/100 km
  • Gecombineerd rijbereik 513 km
  • Rijbereik stad 611 km

Laadinformatie

  • Interne boordlader 11 kW
  • Laadvermogen AC 11 kW
  • Laadvermogen DC 205 kW maximaal
  • Locatie laadpoort rechts achteraan
  • AC : 1 laadbeurt
  • DC : 1 laadbeurt

Testparcours (103 km)

  • Buiten stad (44 km) 21,6 kWh/100 km
  • Autosnelweg (40 km) 17,1 kWh/100 km
  • Stad (20 km) 18,1 kWh/100 km
  • Gecombineerd 18,9 kWh/100 km

Verbruiksresultaten (387 km)

  • Buiten stad 23,5 kWh/100 km
  • Autosnelweg 18,1 kWh/100 km
  • Stad 15,4 kWh/100 km
  • Gecombineerd 21,0 kWh/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

387 Testkilometers

Aandrijflijn

Algemeen

Het hoeft ons niet te verbazen dat deze i5 niet over een specifiek elektrisch platform beschikt. BMW maakt gebruik van de beproefde vijfde generatie van de eDrive technolgie en van het flexibele BMW CLAR (Cluster Architecture) platform. Hij is ontworpen voor een zuivere ICE-aandrijflijn, maar het ondersteunt eveneens de plug-in hybride en batterij-elektrische aandrijflijnen Dit past volledig in de strategie van BMW met name de "Power of choice". Laten we even kijken naar de beschikbare versies (enkel elektrisch).

Alle versies beschikken over hetzelfde batterijpakket van 83,9 kWh waarvan 81,2 kWh bruikbaar is.

  • de i5 eDrive40 Berline - de instapversie. Beschikt over achterwielaandrijving, heeft een vermogen van 230 kW (313 pk). Dit kan maximaal uitgebreid worden tot 250 kW (340 pk), in de My Mode Sport). Het koppel bedraagt 400 Nm (430 Nm wanneer de functie Sport Boost of Launch control is geactiveerd). Deze versie geeft je een autonomie van 496-582 km (gecombineerd/WLTP).
  • de i5 xDrive40 Berline - idem als de eDrive40 behalve dat deze versie beschikt over vierwielaandrijving. Het vermogen stijgt naar 290 kW (394pk). De autonomie bedraagt 462-538 km (gecombineerd/WLTP).
  • de i5 M60 xDrive Berline - de topversie. Beschikt over twee elektromotoren (voor en achter). Eveneens vierwielaangedreven. Vermogen van 442 kW (601 pk). Goed voor een autonomie van 455-516 km (gecombineerd/WLTP). 
  • de Touring zal beschikbaar zijn in de eDrive40-versie en de M60 xDrive-versie.

My Modes - rijmodi

Via My Modes heb je de keuze uit verschillende rijmodi zoals Personal, Sport, Efficient en Relax, Expressive en Digital Art. Zo kan je specifieke instellingen activeren voor de aandrijving en ophanging, de stijl van de displays op het BMW Curved Display en de interieurverlichting inclusief de BMW Interaction Bar - aanpassen aan je huidige stemming of je persoonlijke voorkeur. Traditiegetrouw gaat onze voorkeur uit naar de Efficient en Personal. De elektromotor van deze modelvariant, die zich direct in de achteras bevindt, genereert een maximaal vermogen van 250 kW/340 pk en een maximumkoppel van 400 Nm (295 lb-ft) of 430 Nm (317 lb-ft) met de functie Sport Boost of Launch Control. 
dichtheid.

De nieuwe MAX RANGE-functie vergroot de actieradius met maximaal 25 procent door het vermogen en de snelheid te beperken en comfortfuncties uit te schakelen. Deze is beschikbaar in de My Mode Efficient. Kan handig zijn wanneer je de nood om te gaan laden hoog is.

Remenergierecuperatie - D/B

Geen nieuwigheden op dit vlak. We herkennen de gekende D/B Efficiënt is de adaptieve remenergierecuperatiefunctie in de rijpositie D (standaardinstelling) : de snelheid en de mate van het afremmen (en dus de energierecuperatie) worden aangepast aan de topologie van de weg en met behulp van het navigatiesysteem ook aan de snelheidslimieten. Wil je meer energie terugwinnen dan kies je voor de B-stand en schakel je over naar het bekende one-pedal driving. 

Verbruik

Verbruik - algemeen

We hebben slechts 387 kilometers kunnen afleggen aan boord van de i5 eDrive40 Berline en dit over een totaal van 12 geregistreerde ritten. De boordcomputer klokt af op een gecombineerd elektrisch verbruik van 21,0 kWh/100 km. Dit resulteert in een elektrisch rijbereik van 387 km*. Filteren we even de kilometers van minder dan 10 km weg dan komen we uit op een gecombineerd verbruik van 19,4 kWh/100 km. Hiermee kom je 419 km* ver.Dit lijkt alvast een beter resultaat. 

Verbruik - per ritprofiel

Bekijken we even de ritprofielen dan krijgen we onderstaand beeld :

  • 7 van de 12 ritten zijn uitgevoerd op secundaire wegen. Het resulteert in een gemiddeld verbruik van 23,5 kWh/100 km (22,6 kWh/100 km zonder de ritten van minder dan 10km). Hiermee kom je 508 km* ver.
  • 4 ritten op autosnelweg wat een gemiddeld verbruik oplevert van 18,1 kWh/100 km wat overeenkomt een rijbereik van 449 km*.
  • één stadsrit met een verbruik van 15,4 kWh/100 km (1,2 l/100 km) equivalent benzineverbruik wat goed is voor een rijbereik van 527 km*.

Verbruik - per rijmodus

De resultaten zijn op basis van de gekozen rijmodi m.n. Efficient en Personal. 

  • In de Efficient rijmodus, onze favoriet, hebben we 9 ritten afgelegd. Het levert een verbruik op van 18,7 kWh/100 km. 
  • De Personal rijmodus (3 ritten) klokt af op 27,9 kWh/100 km.
* Simulatie van het rijbereik op basis van het gecombineerde ritverbruik.  Het blijft sowieso belangrijk om de bereikte resultaten steeds in een bepaalde context te zien omdat elke rit anders (type weg, verkeersdrukte, weersomstandigheden, buitentemperatuur en zoveel meer).

Testparcours

Verbruiksresultaten - algemeen

Een iets langer testparcours dan wat we gewoon zijn en dit omwille van wegenwerken. We hebben 106,9 km afgelegd. Het resulteert in een gecombineerd verbruik van 16,1 kWh/100 km. Op basis van de bruikbare accucapaciteit (81,2 kWh) zou dit resulteren in een elektrisch rijbereik van 502 km*. De gemiddelde buitentemperatuur bedroeg 11°C.

Verbruiksresultaten - per wegtype

  • op de rit buiten stad (secundaire wegen) van 42,7 km noteert de boordcomputer een verbruik van 15,9 kWh/100 km. Kan je dit verbruik aanhouden dan kom je hiermee 511 km* ver op een lading.
  • tijdens de rit op autosnelweg van 40,6 km stijgt het verbruik naar 16,9 kWh/100 km. Dit resulteert in een elektrisch rijbereik van 480 km*.
  • de stadsrit van 23,6 km levert traditioneel het beste resultaat. Op dit onderdeel scoort de i5 met een gemiddeld verbruik van 15,4 kWh/100 km. Dit is goed voor een elektrisch rijbereik van 527 km*.

Evolutie rijbereik 

We starten met een rijbereik van 319 km. Tijdens het eerste onderdeel van het testparcours (rit buiten stad) houden we nog een bereik over van 317 km. Toch wel een opmerkelijk resultaat. De rit op autosnelweg doet het rijbereik zakken tot 301 km. Na de stadsrit blijft er nog 277 km over. De totale rit van 106,9 km heeft ons 42 km aan rijbereik gekost. Best wel top.

*Het opgegeven rijbereik is een theoretische berekening op basis van de bruikbare accucapaciteit. Dit is steeds een momentopname. Allerhande factoren zoals weersomstandigheden, gebruik klimaatregeling, topografie, verkeersdrukte en je eigen rijstijl kunnen dit beïnvloeden. 
We streven ernaar zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt 110 km/u. Energieverbruikers (zoals airco) worden uitgeschakeld indien de weersomstandighedden dit toelaten. Bovendien kiezen we voor de meest efficiënte rijmodus (Eco).

Laden en rijbereik

Laadinformatie

De i5 eDrive40 Berline beschikt over een interne boordlader van 11 kW (optioneel 22 kW). Het maximale snellaadvermogen is 205 kW. De laadpoort bevindt zich rechts achteraan. 

Laadbeurten

We hebben de i5 eDrive40 Berline tweemaal aan de laadpaal gehangen. Eenmaal AC en eenmaal DC. In onderstaande grafiek vindt je de details van de laadbeurten. 

Rijbereik

Het maximaal geladen rijbereik is 413 km en dit bij een SoC van 100%.

Voorverwarming batterij mogelijk

Informatie laadproces - voor de bestuurder

Volgende informatie wordt weergegeven:

  • laadsnelheid (in kW)
  • laadpercentage (SoC)
  • laadduur tot volledig opgeladen
  • huidig geladen en rijbereik tot volledig opladen (volgens ingesteld laadpercentage)

Het is duidelijk dat de laadduur afhankelijk is van de SoC (State of Charge) bij de start van het laden, de buitentemperatuur en de temperatuur van de batterij. 

Rijden en comfort

Rijcomfort

De slogan "Freude am Fahren" blijft hier nog steeds van kracht met een fantastische wegligging. Zelfs met onze testversie kom je niets te kort aan vermogen.

Cockpitdesign

Binnenin vinden we het typische BMW bestuurdersgerichte cockpitdesign met BMW Curved Display. 12,3" informatie display en14,9" bedieningsdisplay achter een gemeenschappelijk, naar de bestuurder toe gebogen glasoppervlak. De evolutie naar een minder knoppen en bedieningelementen zet zich ook hier door. We zien hier duidelijk de invloed van de nieuwe i7. 

Gelukkig heeft BMW ervoor gekozen om sommige bedieningselementen op de middenconsole te laten zitten. Dit vergemakkelijkt het gebruik.

Zitcomfort

Nieuwe sportstoelen zijn momenteel standaard. In optie kan je kiezen voor comfortstoelen. Tot de standaarduitrusting behoren ook automatische airconditioning met bijna onzichtbare ventilatieopeningen, een audiosysteem met zes luidsprekers en vier USB-C poorten. 

Ruimte

Zowel vooraan als achteraan biedt deze i5 voldoende comfort en ruimte.

Voor de allereerste keer bij BMW is een volledig veganistische interieuruitrusting inbegrepen in de basisversie.

Simulatie rijbereik (km) op basis van ritverbruik (kWh/100 km), type weg en bruikbare batterijcapaciteit (kWh)

De simulatie van het rijbereik is een theoretische indicatie van wat mogelijk is op het gebied van rijbereik en dit op basis van het gerealiseerde ritverbruik (kWh/100 km) en de bruikbare accucapaciteit (kWh). Het spreekt voor zich dat dit steeds een momentopname is. Veel factoren kunnen het verbruik en het bijhorend rijbereik beïnvloeden.

Vergelijk WLTP/Drivolution

Enkel op het testparcours scoren we met een gecombineerd verbruik van 16,1 kWh/100 km onder het WLTP-gemiddelde van 18,4 kWh/100 km. Wat het rijbereik betreft zitten we iets onder het gecombineerde rijbereik. We herhalen even dat de bereikte resultaten momentopnames zijn. In betere weersomstandigheden bijvoorbeeld kunnen we gerust andere waarden hebben.

Testverslag DrivOlution BMW i5 eDrive40 Berline rear view

We kunnen gerust stellen dat deze BMW i5 eDrive40 berline alles in huis heeft om het succesverhaal van de 5-reeks verder te zetten. De vormgeving is eerder klassiek gebleven zoals we van een berline op zakenniveau mogen verwachten. Het interieur straalt de gekende BMW-sfeer uit. 

Verbruikshalve scoort de i5 goed. Korte ritten zijn natuurlijk niet ideaal. Hij voelt zich duidelijk in zijn sas op langere afstanden. Hou je het stroompedaal wat onder controle dan kan je gerust langere afstanden afleggen. 

Meer informatie over de i5 eDrive40 Berline evenals de andere modellen vind je hier BMW i5 (G60): Modellen, technische gegevens & prijzen | BMW.be
Met dank aan BMW Belux voor het ter beschikking stellen van het testvoertuig.
Foto's: PressClub Global · Articles.PressClub Global · Articles · BMW i5. (bmwgroup.com)
Publicatie van dit cijfermateriaal mag enkel met uitdrukkelijke goedkeuring van DrivOlution.